2015. október 16., péntek

Isztria 2015

Toszkán kőépületek és városok, kiváló éttermek, finom borok, csodás tengerparti városok. Azt hiszem az őszi Isztria számomra #1 kirándulássá lépett elő.

2015 október elején tettünk látogatást a vidéken. Szállásunk nagyon rendben volt - annyit leszámítva hogy először elég nehezen találtuk meg - http://www.booking.com/hotel/hr/agroturizam-ritossa.hu.html. A teraszról a kilátás Motovun városára esett, a kertben olajfák, egy játékos kutyus és macsek. A szállásadónk is nagyon kedves volt, házi süteménnyel, borral várt minket és egy üveg grappával búcsúztatott. A booking-on kévő képek alapján azt hinné az ember, hogy kint lesz a ház a természetben valahol, de nem; Vizinada település szélén van. Szerintem pozíciója egy belső Isztriai látogatáshoz kiváló. Nyilván Rovinj és Porec is sok szálláshelyet jelent, de mi most nem a tengerpartra fókuszáltunk, hanem a belső részek értékeire: toszkán városok, bor, ételek, szarvasgomba, szüret.

Első napunk nagyrészt az utazással telt: Szlovénián keresztül utaztunk jó tempóban. Azért ezt az útvonalat választottuk, hogy Piran városát meglátogassuk. Október ellenére még 20 fok körül volt a hőmérséklet. Piran a rövid szlovén "riviéra" egyik gyöngyszeme, nagyon hangulatos belváros, kis vár a dombtetőn, és sok tengeri kütyüs étterem. Meg is álltunk egyben ebédelni.

Piran

A rövid városnézés után utunkat az alig 30 km-re lévő Vizinada felé vettük, és kisebb keresgélés után meg is találtuk szállásunkat. Rita a szállásadónk tényleg nagyon kedves volt, kaptunk ajándékba egy üveg bort és egy helyi süteményt: "czukericic?" - ezt állítólag a borba tunkolva fogyasztják. Mi is így tettünk a teraszon.

Kilátás a teraszról. A felhő-tó mellett Motovun

Pénteken Rovinj-t látogattuk meg. Már az odavezető út is nagyon szép volt. Más hangulata van ősszel a tájnak szüretkor, mint a nyári hőségben. A kikötőnél raktuk le a kocsit, ahol éppen kipakolták a reggeli fogást.

Rovinj a kikötőből

Köszönhetően - gondolom - a kellemes időnek a legtöbb kávézó terasza tele volt turistákkal/helyiekkel, és mindenki élvezte az utolsó őszi napsugarakat. Két órát kóboroltunk a városban, ennyi idő alatt szerintem bőven bejárható.

Rovinj

Megéhezvén a Limski fjord felé vettük az irányt ahol több kagyló és osztrigatelep és ezen alapanyagokat elkészítő étterem is van. Nos az egyikben jól be is laktunk kagylókkal, és egyéb tengeri herkentyűkkel. Sajnos nem volt idő bejárni a fjordot, mert az első borkóstolón már vártak minket a Pilato borászatnál.

A cabernet savignon-ukat leszámítva minden bor finom volt, sajnos a Teran már elfogyott, csak egy pohárral tudtunk inni. A Teran egy elég színdús borfajta, itthon szerintem turán néven színezőbornak is használják cuvee-kben. A tulajdonos kisebbik lánya egész jó angolsággal levezényelte a borkóstolót, ami helyi szokás szerint gratis volt (vagy csak azért mert vettünk 4 üveg bort?).

Annyira fellelkesültünk a jó borokon hogy a hangulatos keskeny szőlőhegyi utakon megkerestük a Rossi nevű borászatot, ahová nem is foglaltam le előre - de ennek ellenére szívesen fogadtak minket. A tulaj éppen grappát főzőtt, de közben mindig figyelt rá, hogy a poharunk ne legyen üres. Négy borukat kóstoltuk meg, mindegyik nagyon jó volt - vettünk is 9 bort. Gondolom ezért megint grátisz volt a kóstoló - pedig a végén még 4 féle grappát is belénk erőltettek. Mint kiderült Michelin csillagos éttermekben is felszolgálják a grappájukat. Az egyik egy mentás-citromfüves illatú növénnyel volt ízesítve, nagyon finom volt. Legérdekesebb boraik a Refosk (vörös) és a Malvajsia (fehér) volt.

Szombaton a világ legkisebb városát látogattuk meg: Hum.-ot.

Hum

Majd Motovun-hoz autóztunk vissza. Nekem Motovun nagyon tetszik, főleg az a kis utca amin a parkolóból fel lehet sétálni. Nem rövid séta, elég meredek az utca.

Motovun

Több települést ki is hagytunk, amelyek a leírások alapján szintén elég szépek, például:
Buzet: https://utazom.com/cikk/buzet-hangulatos-kisvaros-az-isztriai-felszigeten
Groznjan: https://utazom.com/cikk/az-isztria-egyik-legszebb-varosa-groznjan

A mai napra csak egy kóstolónk volt: Kozlovic winery. Ez a pince egy kiváló étteremtől van nem messze - Momjan közelében. Sajnos a legtöbb címet úgy adják meg hogy csak a falura hivatkoznak, nos ez a pince is 2-3 km-re volt a falutól, kis hegyi utakon, de ez ne rettentsen vissza senkit a felkeresésüktől.

Kozlovic winery - Momjan

A szuper ebéd után a Stari Podrum-ban (többek között házi tészta szarvasgombás szósszal, bárány egyebek) a pár száz méterre lévő borászathoz mentünk, és végigkóstoltuk az Isztria leghíresebb borászatának borait. Nem voltak rosszak, bár nekem a Rossi színvonala lett a mérvadó. Kóstoltunk: Malvajsia, Teran, Muscat Momjan bort, egy grappát és egy olivaolajat. A borkóstoló ára levásárolható borokra.

Vasárnap hazafelé megálltunk még Cuk-éknál borozni, harapni valamit, nagyrészt utazással telt a napunk. Éviéknél mindig érdemes megállni egy jó borra, vagy egy kis bivalyszalámira, sonkára.