2012. április 14., szombat

Salzkammergut - Svájc

2008 júliusában még olcsó volt a frank, így egy svájci túra feleannyiba került mint most kerülne ... egy nagy útba vágtuk hát a fejszénket:
 - Ausztria: Salzkammergut-i tóvidék
 - Svájc
 - Monaco
 - Dél-Franciaország
 - Olaszországon át haza

Ausztria - Melk

Egy esős júliusi szombati napon indultunk, első látnivalónk a Melk-i apátság volt, Ausztria Wachau régiójában (ez egy 20 km hosszú völgy, a Wachau bejegyzésben bővebben kifejtve). Az apátság meglátogatása belülről nekünk kimaradt, mivel még igen hosszú út állt előttünk. Megtekintettük a kertet, az apátság belső kertjeit, udvarait, lesétáltunk a Dunához és készítettünk néhány jó képet. Nagyon szép kisváros, rengeteg biciklis volt ott. Már akkor elhatároztam hogy egyszer biciklivel is visszatérünk és bejárjuk a bicikliutakkal jól ellátott régiót.

Ausztria - Aggstein

Annál is inkább a továbbindulásra szavaztunk, mivel még Aggstein várát is meg akartuk látogatni. Nagyon közel van Melk-hez a Duna mellett.

A Wachau-ban már kocsikázni is élmény volt, a Duna mentén végig vezetnek utak / bicikliutak (nálunk miért nem?). Utólag olvastam hogy 4000 km egybefüggő bicikliút található a régióban.
A vár belülről történő megtekintése után folytattuk utunkat Salzburg / Salzkammergut tartományba.

Traunsee

Délután érkeztünk meg a régióba, első pihenőnk a Traunsee-nél volt (Gmunden) ahol egy nagyon szép tavi kastély van, amelyet egy fapalló köt össze a szárazfölddel. Szerencsére a reggeli esős időnek vége volt és ragyogó napsütésben sétáltunk és fényképeztük a kastélyt, no meg persze a kacsákat.
A Pension Wald, Faistenau panzióban szálltunk meg, 20 EUR környékén fizettünk reggelivel. Nem nagyon szuper szállás, de tiszta, kedvesek voltak, tűrték hogy a medencébe ugráljunk esténként és a reggeli is jó volt szerintem. Nem akartunk ugyanis Salzburgban megszállni, rengeteg szállás van a környező falvakban, ahol sokkal jobb a levegő, a környezet. Viszont időben érdemes szállást foglalni mert nagyon szuper szállásokat találtunk, de nem nagyon akartak visszajelezni - gondolom foglaltak voltak. Ennek a honlapja:
7/10 pont.

Sankt Wolfgang / Schaffberg

Maga a vonatozás is nagy élmény a Schaffbergre
A konkrét sorrendre nem emlékszem hogyan néztük meg a látnivalókat, a Salzkammerguti tóvidék bővelkedik látnivalókban, szóval az itt felsoroltak mellett is lehet még bőven találni célpontokat. Ez a túra már a második volt amelyet ezen a tájegységen végeztük, most például nem néztük meg a Hallein-i sóbányát, a Werfeni fellegvárat és jégbarlangot, illetve a tavak közül sem mindegyiket.

De amit megnéztük, az egy hosszabb és szerintem kihagyhatatlan program: a Schaffberg-re felmenetel kisvasúttal. Igen drága a jegy, de nagyon megéri.

Maga Sankt Wolfgang is egy gyönyörű hely, a hasonló nevű tó partján található. Kellemes sétát lehet tenni a régi osztrák házak között.

A városközponthoz közel indul a hegyi vasút ami rövid idő alatt felvisz minket a hegyre. Egy kis ismertető a honlapjukról;

A Schafbergbahn Sankt Wolfgangból (540 m) induló fogaskerekű vasút, amely 6 km en keresztűl, kb. 1200 m emelkedéssel, kb. 45 perc alatt ér a Schafberg 1782 m magas csúcsa közvetlen közelébe .

A legmeredekebb Gözös-fogaskerekű vasút Austriában.

1893 óta közlekedik St. Wolfgangból a Schafbergre, 45 perc alatt megy fel  5.85 km hosszan az 1.190 méter magassan fekvö Schafberg Hegyre 26% emelkedéssel. A történelmi gözösvonat a világon a
legöregebek közé számit. Az új gözösökkel is megéri a Schafberghegyre felutazni mert az is ùgyanolyan elfelejthetetlen élmény. A Schafberg (1.783 m ) a legszebb kilatóhegyek közé számít, az egész világon ismert.
Szép idöben  egy 360° -os panoráma-kép látható a csillogó Ssalzkammergut tavakkal, példaul : Wolfgangsee, Irrsee, Mondsee, Attersee, Fuschlsee und Chimsee (Tavak).Körös körül felemelkedik a felséges Hegyvilág a Hegy-gyomrátol a Dachstein fölött a Watzmannig.

Hallstatt

A Salzburgtól 80 km-re fekvő Hallstatt minden Ausztria látogató előtt ismert hely, valóban egy ékszerdoboz, amely a tó és a hegy közé épült, így nem sok hely maradt a terjeszkedésre. A város gyakorlatilag egy utcából áll, és minden elérhető teret, főleg a hegy felé kihasználtak a helyiek a terjeszkedésre. Minden ház nagyon hangulatos, de a főtér különösen. Érdemes a templomhoz is felsétálni, ahol láthatjuk a helytakarékos temetőt is. Kedvencem az a körtefa amelynek kb. 20 cm széles sávot biztosítottak a növekedésre.

A városban sétálgatás mellett több pontról is fényképezhetjük a várost, Salzburg felől érkezve például érdemes a hosszú parkolóban megállni még a város előtt és lemenni a tóhoz. Szintúgy érdemes a másik végére is elsétálni a városnak ahonnan hasonló kép készíthető.

A helyhiány miatt a parkolók a hegy gyomrában vannak vágva, 4-5 különböző parkplatz is van, amelyekből könnyen elérhető a város.

A város felett vezet egy túraútvonal a hegy oldalában, amely a bányához vezet, ezen is érdemes végigsétálni, jó kilátás van a városra, hegyekre, tóra (előző kép onnan készült).

Gollingi vízesés

Golling
Kevésbé ismert talán, viszonylag közel volt a szállásunkhoz a Hallein-i sóbánya közelében. Nincs annyira kitáblázva sem, de épp ezért kevés túrista van. Parkolás után rövid túrára kell készülni, vízálló dolgokkal. 2 EUR-os belépőt szedtek anno, a túra pedig nem lehet több pár száz méternél.

Lichtenstein-klamm

Lichtenstein klamm
Jó program még a Lichtenstein szurdokban túrázni egyett. A szurdok végig "kiépített" fapalókkal, létrákkal, így könnyen járható. A Raggaschlucht nekem személy szerint jobban tetszett egy-két évvel korábban, de ez is nagyon szép volt. Ajánlott vízálló kabát és túracipő mert végig nedves és csúszós.

Salzburg

A szurdok után bekocsiztunk Salzburgba, ahol felvettünk még egy vonattal érkező társunkat, és természetesen megnéztük Salzburgot is. Mi már jártuk ott egy évvel korábban is, nagyon szép város. Gyönyörű a főtéren álló bazilika belülről is. Érdemes túrázni egyet a város fölé mert gyönyörű képeket lehet készíteni.

Mi általában a Salza folyó bal partján parkoltunk és onnan mentünk át a városba, ott könnyebb és olcsóbb volt helyet találni.

Elég csúnya eső kerekedett estére, de szerencsére megúsztuk nagyjából, majd visszaindultunk a szállásunkra. Egy közeli faluban találtunk egy nagy gasthof-ot, ahol zseniálisan jó kaja volt. Azt a császármorzsát azóta is visszasírom amit ott ettünk almapürével.

Németország - Neuschwanstein

Neuschwanstein
Ausztriából Németország felé indultunk, hogy meglátogassuk a mesekastélyt: Neuschwanstein-t. Az idő kezdetben nem volt kegyes, de aztán kisütött a nap. Életem 2. legszebb kastélya (1. a csehországi Hluboka).
Iszonyatos hosszú sorok voltak a jegyért, szóval ezt kihagytuk, csak felgyalogoltunk a kastélyhoz, majd felé is egy ingatag hídon.

Svájc - Lauterbrunnen

Németország felől érekeztünk Svájcba Lichtenstein érintésével. Már útközben is csodálatos tájjal találkoztunk:

Fő célpontunk azonban Lauterbrunnen volt, az Interlaken közelében lévő kis alpesi falu. A völgyet ahol fekszik a 72 vízesés völgyének nevezik. Meredek sziklafalak, közöttük vékony völgy és mindenhonnan 50-100 méteres vízesések hullanak alá.

Első napon felvonóval felmentük olyan 1300 m magasra (Wengen feléig kb.), és onnan tettünk egy "high mountain view" túrát. Ez kb. 20 km-t jelent jelentős emelkedőkkel, de a látvány megéri. Gyönyörű képeket lehet a Jungfrau, Eiger, Mönch hegyekről készíteni - ha az idő kegyes (ami ritka 2000 m-en).

Körülöttünk tehenek legelésznek, helyi gazdák rendezgetik rendületlenül a szalmát és svájci nyugdíjasak előznek le minket hegynek felfelé…

A túra végén már csak arra emlékszem, hogy a 10.-20.  - egyébként gyönyörű - vízesést már "közönyösen" le se fotozzuk :)

Trümmelbach
Napunk zárásaképpen a Trümmelbach vízesést látogattuk meg, találóan a Pokol torkának nevezik, "iszonyatos" robaj fogad, és vízpára mindenhol. Jó pár lépcsőn kellett felkapaszkodnunk, ami 20 km hegyi túrázás után már nem volt könnyü. Illetve tudtuk, hogy innen még haza kell mennünk szállásunkra - szintén gyalog.

Folyamatoan érkeztek buszokkal a turisták, egy magyar nyugdíjascsoport is elhúzott mellettünk a buszról leszállva fitten és üdén - saját tapasztalat külföldön se szidjuk magyarul a mellettünk a jegyért elrohanó nyugdíjasokat, mert még visszaszólnak véletlenül magyarul hogy ejnye... :)

A vízesés után még 3 km séta várt ránk sík terepen és otthon voltunk Lauterbrunnen-ben Marta appartmanjában. Két sör és készen voltunk, kissé elfáradt a társaság (én biztos).

Főztünk egy jó adat bolognai spagettit és feltöltöttük a kiürült energiaraktárakat.

Svájc - Jungfrau

A svájci következő napon Lauterbrunnenből felvonatoztunk a Jungfrau tetejére. A vonat a szállásunktól közel indult, és én benevezném a világ legjobb vasútvonalai közé, ha még nincs ott. Viszonylag drágán (120 chf), és viszonylag sokáig utaztunk felfelé, megálltunk közben egy köztes megállón - csak ajánlani tudom. Igaziból egy nagyon magasan épített metróról van szó, lévén az út végén a gleccser és a hegy belsejében megy a vonat :)

Fent az ember átértékeli amit a kék égboltról képzelt, és a friss levegőről gondolt, mégiscsak 3500 m :)

Jungfrau

Egyeseknél előfordult szédülés, fent már jóval ritkább a levegő. Életem egyik legnagyobb élménye volt ide felmenni. Sétáltunk a gleccseren egyet, de sok mindent fent egyébként nem lehet csinálni. Lefelé a vonatról félúton kiszálltunk és az alpesi réteken elfogyasztottuk elemózsiánkat.

Este meglátogattunk egy éttermet, mert bár nagyon drágák ki akartunk próbálni valami helyi ételt. Fondü mellett döntöttünk, amit két magyar pincér tálalt fel, így könnyen megértettük magunkat. Én azt hiszem valami rösztifélét ettem - ezzel kb. ki is merült a svájci konyhaművészet szerintem.

Monaco

Kilátás Eze-ből
Svájc után Franciaország felé vettük az irányt. Menton nevű francia városban szálltunk meg egy pocsék helyen, de volt legalább tenger a közelben :)
Monaco-t látogattuk meg, Eze-t, Nizza-t, Antibes népszerű fürdőhelyén fürdőztünk.
De ezekről majd máskor...