2012. február 26., vasárnap

Plitvice

2008 őszén látogattuk meg a híres, bár többnyire átmenti célpontként kezelt Plitvicei tavak vidékét. Mi fő célpontként tekintettünk rá egy őszi kirándulás keretében.

Az első napon több célpontot iktattunk be a hosszú út megtörése érdekében, ami sikerült is és nagyon kellemes tempóban érkeztünk meg végül szállásunkra.

Pictures: http://plitvice.vrobert.fotoalbum.hu/

Varasd (Varasdin)

Magyar nevén Varasd 280 km-re található Budapesttől, kényelmes tempóban is három óra alatt elérhetó. Zágrábtól 80 km-re északra található.

A város legnagyobb látnivalója a vár, amely a városközpont északnyugati részén található, ma itt található a városi múzeum. A várat először a 12. században említik és valószínűleg a megye központja volt. A 14. század végén a Celjei grófok kapták meg a területet és gótikus stílusban újjáépítették a várat. A vár a 16. században érte fénykorát, amikor reneszánsz stílusban átépítették. Az építkezések 1544-ben indultak Domenico dell'Allio itáliai mester irányításával. Ekkor épült a reneszánsz várpalota is. A vár a 16. század végén az Erdődyeké lett, akik több részét barokk stílusban építtették át.

A vár körül a külső nagy sánc maradványait ma egy széles, egykor vízzel telt árok övezi. Ennek vonalvezetésén ma is megfigyelhetők a külső védelmi vonal sarkain állt hatalmas négyszögletű bástyák nyomai. A várfalhoz és a várudvarhoz tartozó épületekből mára kevés maradt meg, de ezek közül ma is megcsodálható az őrtoronynak nevezett várkapu épülete, amelyben ma a vármúzeum működik

A Stančić-téren az óváros egykori kapuja közelében található a 17. században épített Prašinski-Sermage-palota, mely színes homlokzatáról ismerhető fel. Mai formáját 1750-ben nyerte el, a klasszikus és kortárs művészek galériája található benne.
A Nemzeti Színház épületét 1873-ban a bécsi Hermann Helmer tervei szerint építették.
Az Óváros körül ma is láthatók az egykori városfalak maradványai. Tornyaiból mára kettő maradt fenn a Gaja utcai Lisak-torony és a Stančić-téren álló Láncos-ház.

Trakoscan kastély

40 km-re található Varasdtól. Trakošćan távol a sűrűn lakott területektől, Horvát Zagorje északnyugati részéb, Macelj, Ravna gora és Strahinjčica hegységek között helyezkedik el és egyidejőleg kultúrtörténelmi emlékmű, de természetvédelmi terület is. Trakošćan az egyk legszebben kialakított és gondozott, gazdag növénzyzetű parkegyüttes, érdekes látványokkal, kilátással és hangulattal, mely az érintetlen természet páratlan élményét nyújtja, ugyanakkor ki van egészítve különböző idegenforgalmi lehetőségekkel is.

Úgy emlékszem 30 kuna volt a belépő a várba.

A kastély a romantikus park közepén, egy tó fölött magasodó, kúp formájú dombra épült. A XIII. Században mint megfigyelő erőd a zagorjei grófság védelmére készült. Az első századokban Trakošćant és környékét egy számunkra ismeretlen főúri család birtokolta. Az első ismert tulajdonosok a Cillei grófok voltak.

A kastély mellett található egy tó, amit körbe lehet sétálni és bentről is nagyon szép a kilátás a parkra. Úgy emlékszem kissé drága volt, és a szokásos felhozatal volt bent (vadászati, fegyverkiállítás ilyesmi), de nekem tetszett.

Trakoscan után délnek vettük az irányt és Zágrábot megkerülve Karlovacban álltunk csak meg, de csupán egy kis sörkészletfeltöltésre.
Slunj érintésével értük el szállásunkat, amely Rakovice faluban volt, kb. 10 km-rel a park előtt.

Plitvicei tavak

Másnap kissé nehezen ment az ébredés az előző esti welcome party után, de utunkat előbb utóbb a tórendszer felé vettük. Nem tiszta túlzottan hogy hol mentünk be, de szerintem a távolabbi bejáratonVolt egy kis buszos szállítás, majd sétáltunk fapallókon - hajóztunk egyet megint séta és végül a buszokkal tértünk vissza a kiindulási pontra.

Káprázatos őszi színek voltak, tükörsima víz = fotósok álma (csak ne lettem volna olyan másnapos).

Este egy közeli faluban egy kellemes étteremben jól be-csevapcsicsáztunk és söröztünk, akkora adagok voltak hogy szinte lelógtak a tányérról :)  - aki ott volt érti :)
 - egy magyar társaság örült mellettünk annyira a rántott húsnak, hogy fényképezni is kellett a kaját :)

Rastoke

Visszaúton az útközben lévő Slunj melletti kis faluban álltunk meg, ahol rengeteg malom működött (volt amelyik nem csak turisztikai célzattal). Rengeteg vízesés található itt.

Kissé a Jurassic parkban éreztem magam olyan vadregényes volt a folyóvölgy. Érdemes megnézni és sétálni egyett a völgyben és fent a házak között is.

Az utak mellett mindenhol bárányt sütnek, sajnos nem álltunk meg de legközelebb megfogok mert nagyon jól nézett ki.

Magyarországon még a Kis-Balatonnál lévő, útba eső Kányavári szigeten álltunk meg sétálni egyet. Az is merem ajánlani, már jó párszor elvetődtünk arrafelé. Nagyon sokféle és érdekes lekvárokat árulnak a nénik a bejáratnál. A szőlőlekvár zseniális, a görögdinnye inkább fura.