2012. július 19., csütörtök

Szlovénia / Triglav

Nagyon szeretem Szlovéniát, gyakorlatilag már minden látnivalóját láttuk, némelyiket többször is. Most végre időt szánok a régebben felfedezett szépségek leírására is. Manapság már nagyon sokan bólogatnak ha Bled, Bohinj, Triglav vagy a Soca nevek halattán. Mi -sajnos- csak 2007-ben jártunk előszőr erre, nem is emlékszem, hogy találtuk meg célpontnak Bled-et...

Európa egyik legfiatalabb országa bő dunántúlnyi területtel büszkélkedhet csupán, természeti szépségei mégis páratlanul változatosak: olaszos hangulatú tengerpart, csaknem 3000 méteres hegycsúcsok, méltóságteljes folyók, cseppkőbarlangok, barokk stílusú kis falusi templomok, középkori várak és kulturális örökségek váltják egymást sűrű egymásutánban. Szlovéniát vendégszerető, segítőkész emberek lakják, akikben a mediterrán élénkség és a mértéktartó északi mentalitás kellemes egyveleget alkot. Az erdők sötétzöldje, a legelők és szántók eső utáni élénkzöldje és a mindezeket visszatükröző kristálytiszta vizű tavak állandó smaragdragyogást adnak ennek a különleges országnak.

Több útvonalon is érdemes bejárni Szlovéniát:
  • Első utunk vázlatos programja (2007); Ljubjana - Skofja Loka - Bled - Bohinj - Slap Savica - Pirecnik vízesés - Velence - Postojna volt.
  • Második utunk (2009); csak a Triglavra koncentrált; Bohinj - Slap Savica - Hét tó völgye.
  • Harmadik utunkon (2010) a fő attrakció a rafting volt a Soca-n, ekkor néztük meg a Bovec környéki látnivalókat mint a Soca forrás, Soca szurdok, erődök, Boka vízesés, Kozjak vízesés, Napóleon híd, Lepena völgye.
  • 2011-es túránkról pedig van egy külön bejegyzés. Szintén rafting, és ami 2010-ból kimaradt (Zadlasica szurdok)
  • 2011-ben a Garda tóhoz menet megnéztük a Predjama-i várat és a Skocjan barlangot (lásd Garda-Dolomitok bejegyzés)
  • 2012-ben az Isztriára menet megnéztük Pirant és Strunjan nemzeti parkot (lásd Isztria bejegyzés)
Hogy melyik látnivaló a legtetszetősebb...nehéz lenne választani. A fentiek közül egyet se hagytam volna ki szívesen, de a Boveci régió látnivalói valóban lenyűgözőek.

Triglav, Hét tó völgye

Szlovéniában a Júliai-Alpok egyik legkedveltebb turistaútja a Hét-tó völgyén keresztül vezet a Triglav felé. A völgy neve szlovénül Dolina Triglavskih jezer, angolul pedig meglepő módon Triglav Lakes Valley.

A 2000 méter feletti csúcsokkal határolt völgy nagyrészt a lombhatár fölött helyezkedik el. Itt él az alpesi gőte, de valószínűbb, hogy hegyi kecskébe botlik az itt túrázó.

A völgy, mint azt nevéből is kitűnik hét tavat is tartogat az ide látogatóknak, melyek közül a legalsó a Fekete-tó (Črno jezero) mely fölött a Dvojno jezero iker tó található, a Triglavi Hét-tó völgye turistaházzal a partján. Feljebb található a Četrto jezero, majd a Veliko jezero (Nagy-tó), Zeleno jezero (Zöld-tó), végül a legfelső a Barna-tó (Rjavo jezero).

Fölfelé a Zasavska koča na Prehodavcih turistaház található, míg lefelé a Koča pri Savic turistaház felé érhetjük el a Bohinji-tavat.

Mi négyen vágtunk neki a Slap Savica környékéről induló túrának, olyan "lesz ami lesz" - jutunk ameddig jutunk alapon, hogy legalább az első tavat elérjük. Nem készültünk két napos túrára, amivel a Triglav csúcsára fel lehet érni tudtommal.

Viszonylag kis távolság megtétele alatt nagyot emelkedünk ha hinni lehet a kirakott tábláknak akkor 600 méter magasról indultunk és 1600-as táblát is láttunk még az első tó előtt. Ez tekintve az én erőnlétemet eléggé hihetetlennek tűnik. Az első és második tó (mi idáig jutottunk) elég kicsik, de hangulatosak. Nem voltunk nagyobb túrára felkészülve inkább csak kis sétára, úgyhogy visszafordultunk. Érdekes lefelé kevésbé bírtuk a dolgot, egyrészt gyakran kitett volt (felfelé nem tűnt fel) az útvonal, csúszós sziklák, láncok, másrészt a térdet is igénybe vette jelentősen. Tériszonyosoknak nem igazán ajánlott már ez a rész sem, főleg lefelé volt gondja Ritának :)

Bled

Bled, ez a időszámításunk előtti 800 óta lakott település az ország „nyári fővárosa”. Évente több tízezer turista keresi fel festői látképe, gyógyvizei és rendezvényei miatt. Tavának vize nyaranta 24 Celsius-fokig melegszik fel, igazán különleges a hegyek lábánál fürdőzni egyet, mégpedig ilyen meleg vízben.
Bled - mögötte a Júlia Alpok

A tóban van egy kicsiny sziget, amely egy templomnak ad otthont, nem hagyhattuk ki mi sem, hogy megzengessük a harangját, a legenda szerint ugyanis szerencsét hoz. A szigeten van egy 99 fokból álló lépcsősor is, a hagyományok szerint esküvőkön az a szokás, hogy a férj ölben viszi fel újdonsült feleségét ezeken a lépcsőkön – sejthetjük hát, hogy a szlovén férfiak jó edzésben lehetnek. A szigetre több csónak is bevisz, szerintem érdemes alkudni az elsőként bemondott áron.

Bled sziget (március)

A tó fölött található a Bledi vár csodálatos kilátással a tóra. Szintén jó fotótéma a Bledi tó mögötte a Triglav. A tavat teljes mértékben meg is lehet kerülni kiépített séta / bicikli úton, kb. 2 óra körbesétálni.
Bled-i tó

Bled szállásajánlat: http://www.hotel-pibernik-bled.com/
Mindkétszer itt szálltunk meg, a reggeli nagyon-nagyon jó, kintebb van a városközponttól, de nekem nagyon tetszik a csendes erdőszéli fekvése miatt is, minden szobában számítógép internet kapcsolattal. Csak a sört (télen-tavasszal) ne rakjuk a padlóra mert padlófűtés van, mi március 15-én forralt sört ittunk :)

Bohinj

Bohinj híd
Egyik délután utunkat Bohnij felé vettük (20 km), a hídnál és a tó melletti parkolókban megállva, és a tóhoz lesétálva gyönyörű képeket lehet készíteni a tükröződő hegyekről (Vogel).

A tó végén pedig a Slap Savica, vagyis a Száva forrása található egy vízesés formájában. Kisebb gyalogtúra a parkolóból, Gábor vezetésével persze mi az ajánlott útról letértünk és bebóklásztunk a patak mederbe is, kicsit ugráltunk felfelé a sziklákon, hogy legyen adrenalin.

Ez a patakocska később egészen Zágráb folyójává növi ki magát, majd Belgrádnál csatlakozik a Dunába, hosszú útjának kezdetét láthatjuk ezen a különleges helyen.

Slap Savica (március)

Bohinj-i tó (március)

Pericnik vízesés

A Vrata völgy elején (amely talán az Alpok egyik legszebb gleccser-völgye) találjuk az 52 méteres Pericnik vízesést.

Csodálatos látvány a sziklatömbök között elôbb 16 métert, majd újabb 52 métert alázúduló víztömeg.

Megközelítése: Mojstrana-nál letérünk a főútról a Vrata-völgybe, 5 km kb gyalog Mojstrana-tól. Nos mi Bledből elég kalandosan mentünk ide, március 15-e volt, még bőven volt hó az útak mellett. A négynapos hétvége harmadik napján indultunk Velencébe (300 km), gyönyörű kis utakon vágtunk át Krajnska Goráig, majd tovább Mojstranába (26 km).

Gyakran méteres hófalak között, egy helyen kutyák kergettek meg amikor kiszálltunk fényképezni. Azt hiszem a 907-es úton jártunk Radovna felé, ami akkor nagyon gáznak tűnt, de utólag nagyon vadregényesnek inkább. Ott aztán a világ végén voltunk, csak hegyek, rohanó patakok (és kutyák).

Csak zárójelben jegyzem meg Bled-Mojstrana kb. autópályán megközelíthető már :)
Mojstranából /641m/ a Vrata teknővölgyben, a Bistrica patak mentén megyünk felfelé.

A vízesés elég nagy szögben esik, így a mögötte lévő sziklafal mellett be lehet sétálni a vízesés mögé és nagyon szép a rálátás a Triglavra.

Ljubjana

A főváros látványosságai: a híres hármas hid, a ferences templom és persze a gyönyörű ljubljanai vár, amely a város fölé magasodva figyeli és védi azt. Ljubljana attól függetlenül, hogy az unió egyik legifjabb fővárosa, mégis hosszú és hányatott történelmi múltra tekint vissza, mint az egész ország is.

A kisváros mégis mindent megad, amire csak szükségünk lehet: történelmet, kultúrát, gasztronómiát és fiatalos lendületet is. Építészetében keveredik a barokk és az art nouveau, a város pedig 14 nemzetközi fesztiválnak ad otthont az év során – érdemes ilyenkorra időzítenünk az utazásunkat, de ha nem sikerül, akkor még mindig 15 múzeum és számos galéria várja a kultúrszomjas látogatókat.

Ljubjanica folyó

A Ljubljanica folyó partján úgy sorakoznak a jobbnál jobb kávézók, mint Párizsban. Nagyon jó hangulatban ihatjuk meg a kávénkat vagy a sörünket, és mindehhez élvezhetjük a környezetből átvett délszláv mentalitást, hogy nem kell rohanni sehová, csak esetleg a repülőhöz vagy a vonathoz.

Skofja Loka

Ljubjanától nem messze található egy kisváros, Skofja Loka, érdemes betérni ha ezen az útvonalon megy Bledbe.

Postojnai cseppkőbarlang

Egy kisvasút (javallott előre nézni :) vitt be minket a barlang mélyére, ahol megdöbbentő méretű termeket és cseppköveket találtunk, egy órát sétáltunk, majd a barlang természetes bejáratán át távoztunk. A parkolók méretéből itt hatalmas túrista áradatra készültek fel, és valóban noha a Skocjan-i barlang van az UNESCO világörökség listáján, Postojnát többen látogatják.
Sok helyen olvastam hogy Aggtelek szebb, ezzen én nem értek egyet teljes mértékben. Nálam mondjuk Skocjan viszi a pálmát.

Kétóránként van túra, érdemes előre tájékozódni - és akár jegyet is rendelni - a vezetett túrákról, mi 10 perc késés miatt 2 h-t vártunk, de megérte.

Postojna a déli országrészben van Trieszt felé.

Bovec

Bovec főtér
Van egy csodaszép része Szlovéniának, nem túl messze a nyugati határszéltől, amit a szokásos turista-útvonalak általában elkerülnek: a Triglav Nemzeti Park közvetlen szomszédságában lévő Soca (Isonzo) folyó völgye, amelynek magyar történelmi vonatkozásai is vannak.

A régió központja Bovec, a környék első számú iparága pedig a rafting, canyoning, hydrospeed, és minden egyéb hasonló sport, amihez tökéletes környezetet biztosít a folyó, a hegyi patakok, a környékbeli csúcsok; de ha valaki csak kirándulni, túrázni szeretne, az sem fog csalódni. Nemrég olvastam egy cikket az index-en (video inkább) amely egy alpesi drótkötél pályát reklámozott, de nem az itthon ismert kalandpark magasságban...

Megközelítése: a legegyszerűbb Villachon át Tarvisio északi végén követni a "Slovenia" táblát, innen kb. 30 km. Útba esik a Lago di Predil, ahol nyáron akár fürdeni is lehet és gyönyörű.

Egy kicsit hosszabb, de nagyon látványos út Ljubljana felől Kranjska Gora végénél befordulni a hegyek közé, át a Vrsic hágón. A hágó télen nem járható, kb. 50 hajtűkanyar van rajta, amit már csak pálinkával lehet bírni. Maga a hágó egy nagy élmény, nyáron én arra mennék és egyszer érdemes arra menni. Anno odafelé így mentünk, visszafelé a predel hágó+olaszország felé. Pünkösd környékén mentünk arra és a hóból ki kellett ásnunk egy Volvo terepjárót. Igaziból csak egy hófolt volt amibe beleszorult, amúgy már kellemes idő volt. Most jól jött a kocsiban lévő gyalogsági ásó :)

A harmadik lehetőség Nova Gorica felé, déli irányból. Ebben az esetben én komolyan megfontolnám a Postojnai cseppkő- barlang útbaejtését is.

Bovec környékén rengeteg a látnivaló:

Boka vízesés

Bovectől nem messze található Szlovénia egyik legmagasabb vízesése, a 106(144)m magas Boka-vízesés. A 18m szélességben, másodpercenként több mint 100m3 lezúduló víz hangja és látványa lenyűgöző.

Komolyan emelkedő út visz fel a vízeséshez, mi a víz baloldalán mentünk fel, ami a vízesés fölé vitt, nagyon jó képeket lehetett csinálni a völgyről, úgyhogy én erre ajánlom.

Bátrabbak a vízben lévő sziklákon is felugrálhatnak, de gondolom az csak a vízesés aljáig visz. Illetve ajánlgattak jobb oldalt is útvonalakat, de mi nem azt választottuk.

Mindkét rafting túránk esetében a Boka beszállóponton szálltunk be a raft-ba.

Boka vízesés

Kilátás a Boka vízeséstől a Soca völgyére (sajnos párás idő volt, szép időben még jobb lehet.

Soca forrás

Bovectől 30 km-re a Triglav Nemzeti Park szívében, csodálatos természeti környezetben bukkan ki a sziklák között a folyó, ahová egy rövid gyalogtúra tehető.

A túra alsó része itt nagyon könnyű, szinte lépcsőn lehet felmenni. Az utolsó szakaszon viszont párkányokon drótkötélbe kapaszkodva kell haladni, ezért ezt a szakaszt csak jó kondícióval rendelkezőknek ajánljuk. Gyakran az egész cipőnek sincs hely, szóval kell kapaszkodni rendesen.

A forráshoz egy dróttal biztosított meredek sziklafalon vezet az út, közepes nehézségű (? inkább utólag mond ilyet az ember...), tériszonyosok biztos ne próbálkozzanak vele.

Valahol azt olvastam hogy az ember ezt látva átértékeli a kék színről alkotott fogalmát :) - találó.

Kozjak vízesés

Bovectől kb. 25 km-re közvetlenül Kobarid előtt találjuk a Kozjak vízesést. A főút bal oldaláról Kobarid előtt egy hajtű leágazást találunk, ezen lehajtva elérjük a Napóleon hidat, amely a Soča egy 200 m hosszú szorosán ível át. Ezen hídon, amely 1750-ben épült keltek át Napóleon seregei a Predel irányába, erre az eseményre utal a neve is. A hídon átkelve balra fordulunk, itt az út jobb oldalán le lehet parkolni személyautókkal és buszokkal is. Innen egy kb. 1 órás, könnyű, de annál látványosabb túra vár a vállalkozó szellemű kirándulókra.

A betonút bal oldalán kis tábla jelzi a letérőt a Kozjak vízesés irányába, útközben az I. világháborús frontvonal bunker maradványai mellett is elhalad a túra. Maga a vízesés 15 m magas, és szinte egy film díszletéhez hasonlítható. Egy barlangban található, és megkapóan zöld színe van.

Kozjak vízesés helyzete: http://www.panoramio.com/photo/55326985

Soca szurdok

A Soca szurdok csak egy a folyó által mélyen a sziklába vágott számtalan szurdokvölgy közül, viszont az egyik leglátványosabb és legkönnyebben elérhető is. A meder néhol csak egy méter széles és fehér habot vetve robajlik benne a víz, máshol a több méteres mélységnek köszönhetően lustán hömpölyög. Szinte csak úgy az út mellett található.
Helyzete: http://www.panoramio.com/photo/54596139

Kluze erőd

Bovectől 4 km-re, a Predelre vezető út mentén, a Koritnica patak 60 méter mély szurdoka felett áll a Kluže erőd. Ezen a helyen már a0020. században állt egy fa erődítmény, melyet elsősorban a határ védelmére szolgált. Az 1600-as évek közepén épült itt az első kőerőd, közvetlenül az ivóvíz közelében, amely lehetővé tette, hogy a vár hosszú ostromok esetén is rendelkezzen megfelelő utánpótlással. 1797-ben az erődöt Napóleon előrenyomuló seregei ellen védték. A nagy számú támadó ellen a védők csekély esélyekkel rendelkeztek, ezért egy hadicselhez folyamodtak. Az éj leszálltával eltávolítottál Koritnyicán átívelő hidat, és bár ezen az éjszakán sok francia katonát nyelt el a szurdok örökre, a védőknek másnap mégis meg kellett adniuk magukat a túlerőnek. Ezután a győztesek az erődöt teljesen lerombolták. A Kluže a mai formáját 1882-ben nyerte el. Az erőd mindkét világháborúban fontos védelmi szerepet töltött be.

Fort Hermann erőd

A Kluže-zsal szemben levő hegyoldalban található a Fort Hermann erőd, amely elsősorban a Kluže védelmére szolgált, de az I. Világháborúban a tüzérségi támadások teljesen elpusztították. Romjai ma a Kluže-tól kb. 45-50 perces sétával elérhetők. Érdemes zseblámpát vinni, mert néhány alagút és szint ma is bejárható, az erőd tetejéről csodálatos kilátás nyílik a Koritnica völgyére és a Kluže-ra. A felvezető út során egy rövid barlang folyosón is át kell haladnunk, melyből lőrések nyílnak az út védelmére.

Lepena völgye

Lepena völgy
A Soca-Trenta úton Soca falu előtt a camping felé letérve egy gyönyörű és a többség által ismeretlen völgyet találunk az elején egy szurdokkal. Ez a Lepena völgye és szurdoka gyönyörű pisztrángos hely, ha szépet akartok látni be kell menni és elmenni még egy-két kilométert a vékony aszfaltúton a kis pihenőhelyig, ahol a híd van.

Predil hágó

Az (általam) ajánlott útvonalon található Predil hágó és Predil tóról egy-két kép kedvcsinálónak ehhez az útvonalhoz:

Összefoglalva: két fő terület tartalmaz sok látnivalót;

• Bovec környéke: Soca forrás, Soca szurdok, Lepene völgye, Zadlasica szurdok, I. vh-ús erődök, Kanin csúcs felvonóval, Vrsc hágó, Boka vízesés. Esetleg rafting, canyoing, Mangart csúcs (kocsival is járható)
  • Bled környéke: Bledi tó és látnivalói (sziget - vár), Bohniji tó és Slap Savica, Vintgar szurdok, Triglav hét tó völgye, illetve ha Ljubjana felé megyünk akkor Ljubjana, Skofja Loka
  • A két barlang (Postojna és Skocjan) + a vár (Predjama) kicsit délebbre van, de nincsenek nagy távolságok.
  • Plusz van még a tengerpartjuk: Piran, Strunjan, Portoroz.
Mindkettő terület alkalmas egy 4-5 napos hosszú hétvégére is akár, de hosszabb időt is el lehet tölteni.